نسخه صوتی :

بهبود تجربه کاربر با Heatmaps

اغلب گفته می‌شه که عملکردها بلندتر از کلمات صحبت می‌کنن، در حالی که تست‌های کاربر مبتنی بر هدف و کیفیت بخش کلیدی یوز جرنی (user journey) هستن، گاهی اوقات آموزنده‌ترین آزمون ، تماشای تعامل ارگانیک کاربر با طراحی شماست.

به‌جای یادداشت‌برداری یا تلاش برای شناسایی دستی اطلاعات، هیت مپ ها (Heatmaps) کارهایی را که کاربر انجام میدن به روشی بسیار بصری ضبط می‌کنه – جمع‌آوری داده‌های تعاملی در مورد مکان‌هایی که کاربران شما در بخش های مختلف پرسه می‌زنن و چیزی که سعی می‌کنن هنگام آزمایش کاربر انجام دهند.

Heatmaps به شما نمایشی بصری از حرکات و کلیک های ماوس از تست های کاربر تان را نشون میده. هر چه مدت زمان بیشتری ماوس در یک منطقه خاص معلق (هاور-hover) باشد یا سپری کند، رنگ نقطه “گرمتر” ظاهر می شه که رنگ قرمز در گرمترین انتهای مقیاس و آبی در سردترین نقطه قرار دارد (یعنی کاربر فعالیت خاصی نداشته توی اون قسمت)

جایی که یک فایل صوتی یا تصویری خود کاربر (صدا، حالات چهره و واکنش‌های او) را ضبط می‌کنه، نقشه‌های حرارتی نحوه تعامل آنها با نمونه اولیه شما را ثبت می‌کنن. تماشای کارهایی که آنها انجام می دهند، به خصوص در جایی که فوراً آن را دریافت نمی کنند، می تواند به شما بگوید که برای بهبود UX خود چه چیزی را تغییر دهید.

هر جا که الگوهایی را مشاهده کردید که در آن کاربران معمولاً ابتدا روی چیز اشتباهی کلیک می‌کنند، یا حتی در هنگام جستجوی چیزی در صفحه تردید می‌کنند، به شما می‌گوید اصطکاک‌هایی وجود دارد که به طور ایده‌آل یک تغییر طراحی آن را هموار می‌کند.

Heatmapها  نوعی برجسته‌سازی بصری را به شما ارائه می‌کند که بینش‌ها را از روی صفحه‌نمایش بیرون می‌آورد و به شما امکان می‌دهد تا بر اساس تعاملات واقعی، بهبودهایی در UX ایجاد شود.

ببینید طراحی شما چگونه عمل می کند

در ساده‌ترین سطح، نقشه‌های حرارتی می‌توانند به شما در درک قابلیت استفاده از طراحی خود و انتخاب نسخه‌های طراحی شما کمک کنند. نقشه های حرارتی ممکن است به شما بینشی در مورد اینکه آیا برخی از صفحات در طراحی شما کمتر از حد بهینه هستند، می دهد.

به عنوان مثال، ممکن است ببینید که کاربران قبل از یافتن دکمه، بالا و پایین می‌روند و آن را جستجو می‌کنند، یا زمان بسیار بیشتری را در برخی از مناطق صرف می‌کنند. بسته به الگوهای حرکت ماوس، افزایش زمان صرف شده در یک صفحه می تواند نشان دهنده افزایش تعامل یا سردرگمی باشد. Heatmaps به شما این امکان را می دهد که بگویید در UX چه می گذرد، بهترین طرح ها را انتخاب کنید و بهینه سازی کنید.

با تست‌های کاربر مبتنی بر هدف، نقشه‌های حرارتی می‌توانند بینشی در مورد اینکه کاربر چقدر راحت یا روان توانسته است به هدف برسد، به شما بدهد. به عنوان مثال، اگر هدف جستجو برای رزرو هتل برای اسپانیا بود، می‌توانید با نقشه‌های حرارتی ببینید که آیا آنها مستقیماً بدون مشکل به نوار جستجو می‌روند، یا گیج شده‌اند، یا از مسیر خارج شده‌اند. حتی یک یا دو ثانیه اضافی برای پیمایش به چیزی در طراحی می‌تواند بر محصول نهایی تأثیر بگذارد، و نقشه‌های حرارتی به شما این امکان را می‌دهند که در مورد جایی که ممکن است چیزی کاملاً واضح نباشد، این بینش را به دست آورید.

کدام CTA بیشترین کلیک را دارد

عملکرد و بهبودهای Call-To-Action بخش کلیدی سفر تست کاربر(user testing journey) است. با نقشه های حرارتی می توانید به راحتی ببینید که کدام CTA از قلم افتاده یا از آن عبور می کند و کدام یک عملکرد خوبی دارند. هنگامی که می دانید CTA های مختلف چگونه عمل می کنند، می توان هر گونه بهبودی در مسیر تبدیل از طریق محصول ایجاد کرد.

کلیک های مشکل دار نیز مواردی هستند که نقشه های حرارتی می توانند به شما در شناسایی آن کمک کنند. بنابراین اگر چیزی قابل کلیک به نظر می رسد، باید ببینید که کاربران چندین بار روی آن کلیک می کنند، بدون اینکه اتفاقی بیفتد قبل از حرکت در آنجا شناور می شوند. جایی که کاربر شما سعی می کند روی آن کلیک کند (و همچنین جایی که از گذشته عبور می کند و نادیده می گیرد) همه به شما بینشی در مورد بهینه سازی ها و تغییرات در طراحی برای بهبود UX می دهد.

از نقشه های حرارتی برای بررسی ناوبری(Navigation) خود استفاده کنید

یکی از چیزهایی که اکثر طراحان می خواهند با کاربران واقعی آزمایش کنند، ساده و واضح بودن منوی ناوبری است.

آیا در وهله اول پیدا کردن آن آسان است، آیا کاربران به تنهایی می توانند به راحتی آن را “کشف” کنند؟

سپس هنگامی که به آنجا برسند، قبل از اینکه آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند، چند کلیک انجام می دهند؟ ممکن است از طریق داده‌های نقشه‌های حرارتی متوجه شوید که تعدادی از کاربران شما روی گزینه‌ای در منو کلیک می‌کنند و فقط برای انتخاب چیز دیگری به سمت راست برگشته‌اند. این ممکن است به شما بگوید که برخی از موارد با نام مبهم در نوار پیمایش وجود دارد که باعث می شود برخی از کاربران با کلیک روی آن انتظار پیدا کنند چیز دیگری پیدا کنند.

در نهایت، کاربرانی که به سرعت برخی از بخش‌ها را رد می‌کنند ممکن است نشان دهند که آن‌ها بیش از حد به هم ریخته یا گیج‌کننده هستند که نمی‌توانند بفهمند، و کاربر در جستجوی یک نمای کلی بیشتر از محصول است. هر گونه اصطکاک ناخواسته در کاربرانی که به جایی که می‌خواهند بروند، ممکن است باعث شود که بدون تبدیل از آن خارج شوند، و نقشه‌های تیم نشان می‌دهند که این نقاط اصطکاک باید در UX برطرف شوند.

ترکیب نقشه های حرارتی با سایر معیارها

Heatmaps به شما امکان می دهد نحوه حرکت کاربران در اطراف صفحه نمایش را مشاهده کنید، در حالی که لایه های ضبط صدا و تصویر در واکنش های صوتی و حالات چهره آنها قرار می گیرد. زمان صرف شده روی صفحه ممکن است نشان دهد که در کجا اصطکاک وجود دارد، یا جایی که کاربران معمولا علاقه خود را از دست می دهند. نظرسنجی این فرصت را به کاربر می دهد تا بازخورد، افکار خود و هر گونه نظر غنی را در مورد تجربه خود در محصول ارائه دهد. این نظرسنجی همچنین فرصتی برای جمع‌آوری داده‌های کمی درباره احتمال استفاده مجدد از محصول در آینده و همچنین هر گونه اطلاعات جمعیتی مرتبط برای همپوشانی با بازخورد است.

تست کاربر به طور کلی، از جمله نقشه های حرارتی، داده های کمی و کیفی زیادی را در مورد کیفیت تجربه کاربر، و نکات مهم ارائه می دهد، و به طراحان دقیقاً جایی را که باید برای بهبود محصول تمرکز کنند، ارائه می دهد. تست‌های کاربر را می‌توان بر روی نسخه‌های تکراری محصول اجرا کرد تا زمانی که تست‌ها با جریان بهبودیافته، اصطکاک کمتر، ابهام کمتر و در نهایت نتایج امیدوارانه تر و موفقیت‌آمیزتر برای کاربران در طراحی شما برگردند.

ابزار

Clarity یکی از ابزار های مهم و کاربردی هست که میتونه شمارو توی این قضیه کمک کنه و یکی از محصولات خوب مایکروسافت هستش 🙂 

https://clarity.microsoft.com

بریم خونمون دیگه تا پست بعدی فعلا :))